tisdag 19 augusti 2008

Analyser

I morgon är det tävling i Nykvarn. Ska se det som ett ytterligt träningstillfälle till helgens officiella tävling i Nynäshamn. Har försökt analysera misslyckandet i Frövi och jag har inte blivit så mycket klokare. Jag har däremot blivt inspirerad av många duktiga förare och speciellet är det en som har inspirerat mig och det är Annica Aller!! Hon är hela tiden tydlig med att ge sina hundar kommandon tidigt och jag tror att jag börjat slarva lite med detta när jag kör Vincent! Han är väldigt beroende av att få kommandon i tid och behöver veta vad jag förväntar mig av honom. Om jag inte ger honom kommandon frågar han mig direkt och det märks tydligast på att han börjar skälla och hoppa mot mig, vilket han gjorde många gånger nu i helgen!! Så till nästa tävling måste jag skärpa mig och under banvandringen memorera de kommandon jag ska ge honom under loppet!! Detta låter ju helt självklart, men tror faktiskt att jag blivit lite nonchalant vad gäller detta!! Jag vet också med mig att jag tränat lite dåligt den här sommaren och det straffar sig ju självklart direkt! Eller dåligt har jag inte tränat, men jag har kanske fokuserat på lite fel saker och då menar jag att jag bara har fokuserat på kontakfälten och missat själva handlingsbiten med banor och kombinationer!!

Tror att man kanske måste misslyckas lite ibland för att utveckas och på så vis reflektera över vad man bör ändra eller lägga till i sin träning! Har bestämt mig för att glömma misslyckandet i helgen och bara ta lärdom av det som inte stämde! Nu är det nya tävlingar att ladda inför och jag kan bara ladda om och ge allt till helgen!!



En peppbild!!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Du har förmodligen helt rätt. Har man en pinne måste man nästan vara övertydlig för annars kommer hoppandet och skällandet direkt! Jag fick faktiskt höra efter mitt hopplopp på söndagen att jag var otydlig i min handling så kanske var lika för dig. Vincent och Terror gjorde ju trots allt samma fel!