fredag 29 augusti 2008

Tävlingspsykologi...

Vilken slödag det är idag! Är ledig från skolan och har verkligen passat på att slappa! Fast jag börjar bli lite rastlös nu så det är nog dags att börja syssla med något!
Det är några saker jag måste hinna med idag och det är:
  1. Packa några kartonger inför flytten
  2. Bada Vincent
  3. Diska
  4. Gå på spinning
  5. Långpromenad med Vincent
  6. Laga mat

Kanske är lika bra att sätta lite fart. Klockan har ju redan hunnit bli halv ett och snart är det dags för spinningpasset! Har lite lätt ångest inför detta pass, jag har inte tränat på hela sommaren och jag VET hur sjukt jobbigt det är att gå på spinning, tycker inte det är jättekul heller men det är bra träning så ska ge det en chans till nu i höst! Behöver verkligen komma i lite bättre form, det är inte så många kläder jag kommer i längre om jag säger så...

Nog om detta. Imorgon är det tävling i Örebro! Det ska bli kul, har ju fått min bok "Lyckas på tävling" och den är verkligen jättebra. Jag har ibland lite svårt att fokusera på rätt saker på tävling och det brukar resultera i att jag är loj i min handling under tävlingen. Ibland blir jag nervös och tänker att vi diskar oss säkert eller så tänker jag att jag måste ta en pinne i detta lopp! Denna tankegång är inte alls bra och hjälper oss inte att lösa uppgiften. Jag citerar Nina Svartberg:

"Tankar som kretsar kring resultatet bidrar ofta till ökad anspänningsnivå. Resultatet är ju något som kommer senare, efter själva prestationen. Dessutom är resultatet i sig inte något som man helt kan påverka eftersom det också styrs av domarens bedömning, konkurrenternas prestationer och så vidare. Att istället fokusera på sin egen uppgift i tävlingssituationen styr fokus till det relevanta: det vi själva kan kontrollera. Det hjälper din prestation att fokusera på uppgiften, och känslan av kontroll ger ökad trygghet. Styr alltså fokus till din uppgift i nuet: att förbereda dig väl och sedan utföra din tävling steg för steg"

Det är precis det jag ska börja göra. Jag ska bara tänka på hur vi på bästa sätt ska ta oss genom banan, och vilka kommandon jag ska ge Vincent. Det är det enda som är relevant för vår uppgift och lyckas jag att fokusera på våra arbetsuppgifter så kommer ofta resultatet av sig själv! Att fokusera på ett resultat hjälper ju oss inte att lösa uppgiften!

Blev kanske luddigt det där men jag tror det kommer att hjälpa mig massor att tänka sådär istället för att tänka på saker som jag ändå inte kan påverka. Det tar ju bara onödig energi från det som jag måste tänka på!

Nej nu är det dags att sätta lite fart, ska börja med att packa några kartonger!

Inga kommentarer: